Magyarország és Kína képviselői csütörtökön parafálták a kormányközi megállapodást, amelynek jövő heti várható aláírásával megnyílik az út a Belgrád-Budapest vasútvonal felújításához - közölte Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter kétnapos tárgyalásait követően az MTI-vel Pekingben.
Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter (j), Vang Hsziao-tao a kínai Nemzeti Fejlesztési- és Reformbizottság (NFRB) alelnöke (k) és Miodrag Poledica szerbiai szállítási és infrastruktúra-fejlesztési államtitkár (b) a Budapest-Belgrád közötti vasúti beruházásról folytatott háromoldalú tárgyalások jegyzőkönyvének aláírása után.
A kormányközi szerződés véglegesítésével Kína és a közép-, illetve kelet-európai országok csúcstalálkozóján megtörténhet az aláírás. A magyar kormány ezt követően nyújtja be a megállapodást a Parlamentnek ratifikációra, és lefolytatja a szükséges egyeztetéseket az Európai Bizottsággal - mondta a tárcavezető.
Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter és Vang Hsziao-tao a kínai Nemzeti Fejlesztési- és Reformbizottság (NFRB) alelnöke prafálja a Budapest-Belgrád közötti vasúti beruházásról szóló kormányközi megállapodás szövegét az NRFB pekingi székházában.
Szijjártó Péter kifejtette: a Budapestet Belgráddal összekötő vasútvonal 166 kilométeres magyarországi szakaszát felújítják, villamosítják, modern biztosító berendezésekkel látják el, illetve a jelenlegi egy vágány mellé még egyet építenek, amelyet alkalmassá tesznek 740 méter hosszú teherszállító szerelvények közlekedésére. A két főváros között az új vasúti pályán közlekedő személyvonatok menetideje két és fél órára csökken, korszerűbbé válik az elővárosi közlekedés is. A magyarországi szakasz költsége várhatóan meghaladja a 470 milliárd forintot.
Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter és Vang Hsziao-tao a kínai Nemzeti Fejlesztési- és Reformbizottság (NFRB) alelnöke kezet fog a Budapest-Belgrád közötti vasúti beruházásról szóló kormányközi megállapodás szövegének parafálása után az NRFB pekingi székházában.
"A beruházás megvalósításához 85 százalékban kínai hitelt kívánunk felvenni. Miután a kormányközi szerződést aláírtuk, a finanszírozásról szóló tárgyalások is célegyenesbe érkeznek. Az a célunk, hogy a nemzetgazdasági érdekeket minden tekintetben figyelembe vevő feltételekkel tudjuk igénybe venni e kölcsönt a kínai eximbanktól" - mondta Szijjártó Péter.
Az MTI tudósítójának arra az információjára, hogy kínai részről állítólag szeretnének kínai gyártású mozdonyokat, illetve szerelvényeket látni a Belgrád-Budapest vonalon, a miniszter közölte: világossá tette a partnerei számára, hogy ennek akkor lehet realitása, ha "a kínaiak gyártó bázist hoznak létre Magyarországon, vagyis munkahelyeket teremtenek".
A magyar fél arra számít, hogy a tervezett vasútvonal lesz a legversenyképesebb szállítási mód a görög kikötők és a nyugat-európai piac között. A beruházással Magyarország profitálni fog földrajzi elhelyezkedéséből, újabb lépést tesz annak érdekében, hogy meghatározó európai állomás legyen Kína gazdasági terjeszkedésének útján, az "egy övezet egy út" kezdeményezés megvalósításának stratégiájában - mondta a külügyminiszter.
Forrás és Fotók: MTI / Peking / Trebitsch Péter
Utolsó kommentek