A kínai BYD 6,2 milliárd forintos beruházással hozza létre első európai elektromos buszgyárát Komáromban, amelyhez a kormány 925 millió forint támogatást ad - jelentette be a külgazdasági és külügyminiszter hétfőn Budapesten sajtótájékoztatón.
A termelés várhatóan már a jövő év elején beindul, az első időszakban évi 200 buszt fognak gyártani. A beruházással két fordulóban összesen 300 új munkahelyet teremt a világ elektromos buszpiacának első számú vállalata.
Szijjártó Péter értékelése szerint látványosan fejlődik a kínai-magyar gazdasági együttműködés, a magyarországi kínai befektetések értéke már meghaladja a 3,5 milliárd dollárt. A kétoldalú kereskedelmi forgalom idén újra lendületet kapott, az első hét hónapban 20 százalékkal nőtt a magyar export Kínába, ezen belül az autóipar a legnagyobb húzóerő az élelmiszeripar mellett - ismertette.
Isbrand Ho, a BYD Europe ügyvezető igazgatója, Csielung Tuan, Kína budapesti nagykövete, Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter és Molnár Attila, Komárom polgármestere
Csielung Tuan, a Kínai Népköztársaság Magyarországra akkreditált rendkívüli és meghatalmazott nagykövete arról beszélt, hogy a dízelüzemű járművek ideje "lassan lejár", ezért a BYD Komáromban modern technológiával környezetkímélő járműveket gyártó egységet fog létrehozni, a magyar munkaerő kiválóságára alapozva.
Szerinte a beruházás mutatja Magyarország elkötelezettségét is a kínai gazdasági kapcsolatok iránt.
Isbrand Ho, a BYD Europe ügyvezető igazgatója hangsúlyozta, a 20 millió euró értékű első európai összeszerelő központ helyének kiválasztása során fontos szempont volt Magyarország és Komárom központi elhelyezkedése, a buszgyártáshoz kapcsolódó mérnöki tudás és tapasztalat, valamint a kormány gazdasági növekedést támogató intézkedései.
Mint mondta, Magyarország a buszgyártás egyik nagy központja volt, ezzel a beruházással szeretnék hozzásegíteni ahhoz, hogy éllovas legyen az elektromos meghajtású buszok gyártásában.
Az új üzemben lesz a legmodernebb technológiákat alkalmazó festőműhely, kutatóközpont és tesztközpont is - ismertette.
Elmondta azt is, hogy a tervek szerint a BYD további zéró-kibocsátású járművekkel is tervezi a piacralépést Európában.
Molnár Attila, Komárom polgármestere azt emelte ki, hogy a BYD elnyerhetné a "leghűségesebb cég" díját is, mivel a Nokia-gyár bezárását követően is Magyarországon maradt, mint beszállító. (?)
"A BYD még nyolc éve vásárolt egy üzemet Komáromban, ahol egy ideig a Nokia-gyár dél-koreai beszállítója, a Mirae működött, majd a Nokia kivonulása után a BYD bérbe adta a helységét.
A buszgyártás beindításáról már korábban is szó volt, ám a projekt 2015 novemberében veszélybe került, amikor a fővárosi közgyűlés nem hagyta jóvá, hogy a BKV öt elektromos buszt béreljen a BYD-től, noha a cég megnyerte az erre kiírt pályázatot. A BYD akkor Szijjártó Péterhez és Orbán Viktorhoz fordult levélben, jelezve: a cég a BKV tenderének megnyerése után döntött véglegesen arról, hogy Komáromba helyezi európai hídfőállását. A cég európai vezetője korábban azt mondta, ha nem jön össze a BKV-s üzlet, akkor meggondolják, hogy Magyarországon terjeszkedjenek" - Index
A mostani beruházás mérföldkő a város életében - jelentette ki, hozzátéve, hogy a város szempontjából kiemelten fontos a munkahelyteremtés, valamint a helyi adóbevétel növekedése miatt, ami megalapozza az önkormányzat fejlesztési lehetőségeit - mondta.
Forrás: MTI, BYD, Index
Utolsó kommentek