A tavalyi eredménynél 60 százalékkal nagyobb, 91,2 milliárd jüanos (4157,5 milliárd forint) bevételre tettek szert a kereskedők, valamint a szolgáltatást menedzselő platform gazdája, az Alibaba a világ legnagyobb online vásárlási akciójának, a kínai Szinglik Napjának" zárásakor.
A Szinglik Napja (11.11) Kínában, a világ legnagyobb online vásárlási akciója - a Dupla 11 vagy a kínai Black Friday vagy a kínai Cyber Monday - és már az első órában az Alibaba webáruházaiban 3.9 milliárd dollárt költöttek az interneten vásárlók - sokan ugyanis már előző éjszaka előre feltöltötték virtuális bevásárlókosaraikat.
A sikerhez minden bizonnyal hozzájárult a Kártyavár (House of Cards) elnökének, Frank Underwoodnak a kínai néphez szóló üzenete is, amelyben sajnálja, hogy ő nem tud a webáruházakban vásárolni, de mindenkit kér, hogy lepje meg magát valamivel és bátran költekezzen.
Nyitás után alig több mint fél órával 20 milliárd jüan (912,3 milliárd forint) bevételre tettek szert a kereskedők, valamint a szolgáltatást menedzselő platform gazdája, az Alibaba.
Az első 10 milliárd jüant (456 milliárd forint) a vásárlási őrület első 12 és fél percében költötték az online áruház boltjaiban. A nyitás utáni 30 percen körülbelül 45 millióan fizettek, 70 százalékuk az okostelefonon.
A 91 milliárdos "teljesítmény" több mint az Egyesült Államok két hasonló online vásárlási akcióján, a Black Friday és a Cyber Monday idején elkönyvelt tavalyi bevétel együttes értéke. Megfigyelők máris abban reménykednek, hogy az online szektor lendületbe hozhatja a tartósan lassuló növekedéssel számoló kínai gazdaságot.
A kínai médiában szakértők azt is megjegyzik, hogy nemcsak a fiatalok, de az 50-60 évesek is egyre nagyobb arányban vásárolnak az interneten. A szokások változnak, az online szektor lavinaszerűen növekszik - hangoztatták.
Az elemzők a globalizáció jeleit is felfedezték a folyamatokban. Körülbelül 27 millió kínai fogyasztó vásárolt 5 ezer külföldi kereskedőtől, miközben az Alibaba piaci oldalain 230 országból adtak fel megrendelést.
Az Alibaba alapító tulajdonosa, Jack Ma Jün kijelentette, nem csodálkozna, ha a szinglik napjára meghirdetett akciók a következő öt évben megjelennének például Tokióban, Párizsban vagy éppen New Yorkban. Úgy fogalmazott: "ez a nap megmutatta akínai vásárlók erejét". Mint mondta, számításaik szerint a jelenlegi, körülbelül 300 milliós kínai középosztály a következő 15 éven belül 500 milliósra duzzadhat.
A szinglik napjának elődjét, az agglegények napját 1993-ban tartották meg nankingi diákok kezdeményezésére, később átkeresztelték és kibővítették, hogy a hajadon nőket is bevonhassák a kapcsolódó rendezvényekbe, köztük az egyedülállóknak szervezett randikba.
A kínai egykepolitika közvetett hatásaként Kínában sokkal több a férfi, mint a nő, egyes becslések szerint 2020-ra a házas korúak körében 24 millióval több lesz belőlük, mint nőből.
Az Alibaba 2009-ben kötötte először össze a szinglik napját a vásárlási akcióval. Az eddigi rekordot tavaly állította fel 57 milliárd jüanos (2600 milliárd forint) forgalommal. Az Alibaba idén újabb rekordra számít.
Az idei akciót megelőző hírverés csúcspontjaként kedden varietéműsorban lépett fel a csütörtöktől a kínai mozikban is látható új James Bond-film főszereplője, Daniel Craig, aki Jack Ma, az Alibaba tulajdonosa mellett állt a színpadon. A négyórás show-ban megjelent Kevin Spacey is Frank Underwood, a Kártyavár című tévésorozatban alakított amerikai elnököt játszva.
A gálaműsort, amelyben neves popénekesek, színészek is szerepet kaptak egyes termékek promóciójában, élőben közvetítették és az országos hírű Hunan TV is adta. A tombolán, amelyet Jack Ma és Daniel Craig húzott, luxusautókat lehetett nyerni.
Rendhagyó módon kedden még Li Ko-csiang miniszterelnök is jókívánságait fejezte ki a vásárlásra készülők számára, mivel meggyőződése szerint a fogyasztás serkentése a jövőbeni gazdasági növekedés záloga.
Az online eladók szerdán kedvezményekkel igyekeznek "felvidítani" az egyedülállókat, miközben sokan barátaikat ajándékozzák meg ebből az alkalomból. Az Alibaba becslése szerint a vásárolt termékek kézbesítéséhez 1,7 millió futár áll készenlétben, 400 ezer kiszolgáló jármű és 200 repülőgép. A kínai posta 760 millió csomagra számít ezen a napon. Tavaly 540 milliót indítottak útnak a szinglik napján.
Forrás: Shanghaiist, Frissítés: MTI / Peking / Trebitsch Péter, Fotók: SCMP, People's Daily Online, Xinhua / Ju Huanzong, Videók: YouTube, CCTV
pneumónia 2015.11.13. 19:15:37