pk-avatar-300dpi_copy.jpg

Főszerkesztőség: "A" ép. 1. em.

Xuan Wu Men Xi Da Jie, Xicheng Qu,

Peking, Kína

Agitprop titkárságvezető:

pekingi pont zsazsa kukac index pont hu

Pekingi Kacsa - Made in China

Hírblog nem csak Kínáról ☛ Érdekes, néha hasznos, de leginkább szórakoztató tartalom, amelyeknek csak egy része pekingi kacsa. ☛ A blogban a kínai nevek pinjin átírással szerepelnek, kivéve a magyaros átírásban meghonosodott neveket. ☛ Kínában néhány tartalom megtekintéséhez VPN kapcsolat szükséges.

Szálláshely foglalás Pekingben

Ha itt az AGODA.COM-on foglalsz szállást olcsó is lesz és a blogot is támogatod vele. A szállásfoglaló rendszer magyar nyelvű.

Kínai csajok - melléklet (18+)

collage.jpg

Panda TV - élő adás

iPandalogo.jpg

A GIF helye

Utolsó kommentek

Pekingi Kacsa exkluzív

David Bowie - China Girl

Kínai pontos idő (UTC+8)

Pekingi időjárás

Pekingi levegőminőség (AQI)

Kínai jüan (CNY) árfolyam

Kína - Google térkép

Kína térképe

China-Landkarte2-1.jpg

Kína zászlaja


China_240-animated-flag-gifs.gif_240x180

Kína címere

National_Emblem_of_the_People's_Republic_of_China.svg.png

Előtted ők jártak itt...

Creative Commons liszensz

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 2.5 Hungary License.

mti_hirfelhasznalo.jpg

Get your own free Blogoversary button!

Peking: Méhkasok és jégeralsók

2015.03.23. 06:30 Pekingi Zsazsa

Pekingnek minden zsebe tele van „meghatározó” épületekkel. Egy időben mondogatták is, hogy az nem is számít az építész-celeb szakmában, akinek nincs a kínai fővárosban épülete.

parkview-green.jpg

Parkview Green

A hatalmas, háromszög alakú, zöldes üveglapot, persze a hozzá tartozó épülettel, minden nap megcsodáltam a buszról. Természetesen nem egyszerű üveglap volt, különböző geometriai alakzatok szerint valamilyen fémmel meg volt tördelve, plusz nagy körök is voltak rajta, melyek igazán csak este domináltak, amikor világítottak, időnként lilán. Naponta mentem el előtte, s bár megszoktam, hogy a pekingi buszozások mindig ígérnek építészeti meglepetéseket, erről minden alkalommal megjegyeztem, hogy majd meg akarom nézni. Nevettek rajtam.

conrad_hotel.jpg

Conrad Hotel

Nem a Parkview Greennel jártam így először, a családban már nagy nyilvánossága volt a Conrad Hotelhez való vonzalmamnak, amelynek már jártam a tövében is, mitöbb, a szemben lévő park strandjáról is fényképeztem, de úgy igazán még nem látogattam meg. Ha az ember sokat jön-megy Pekingben, autóval vagy busszal, csak sorban raktározza el a fejében az épületeket, hogy ezt is meg kell néznem egyszer, azt is egyszer. S ehhez egyáltalán nem kell a modern építészet megszállottjának, de még csak műkedvelő megfigyelőjének se lenni. Egyszerűen olyan épületeket látni, méghozzá sokat, amilyeneket korábban még elképzelni se tudtunk, ugyanakkor nincsenek benne az útikönyvekben, a prospektusokban. Mai világunk pedig nagy „landmark”-képző. Egy-egy valamilyen szempontból különös épületre egész városok, kisebb országok imázsát képesek ráhúzni az imázs-gyárak.

Pekingnek minden zsebe tele van „meghatározó” épületekkel. Egy időben mondogatták is, hogy az nem is számít az építész-celeb szakmában, akinek nincs a kínai fővárosban épülete. Ez persze a hétköznapi lődörgőnek mindegy, neki az számít, hogy minden második buszmegállónál lökdösheti a feleségét vagy a gyerekeit, hogy azt figyeld. Peking hatalmas város. Szoktam mondani az újonc látogatóknak, hogy amikor kiteríted az asztalra a térképet, s az nagyjából akkora, mint a Budapest-térkép, az semmiképpen se tévesszen meg. Ha a város túlsó szegletében kell valamit elintézned, az egy nap. Viszont egy nagy laposon fekszik, nincs nagy folyója, vagyis a természet nem tördeli igazán, panorámára nincs mód. Csak rovod a kilométereket, s mintha újabb és újabb városokban lennél.

nemzeti-szinhaz.jpg

Pekingi Nemzeti Nagyszínház

Ma. Merthogy még néhány éve, évtizede is azok az újabb és újabb városok pont ugyanolyanok voltak, vagyis a világ végtelenül ugyanabból az egyhangú városból állt. A modern építmények azonban jelleget adnak a fertályoknak, s a hivatásos jelleg-adók, a helyi kormányzatok és ingatlan-fejlesztők elképesztő versenybe kezdtek. Nem egyszerűen új városközpontok épültek, pénzügyi negyed, „Szilícium Völgy”, ilyenek, hanem éppen hogy egy-egy épületről, épületcsoportról lehet beazonosítani egy-egy környéket. Kezdődött mondjuk az olimpiai létesítményekkel — hogy legyen mindjárt egy kis világhír -, a Vízkockával és a Madárfészekkel, s ugyanekkor a nemzeti színház épületével. Utóbbi azért is lepte meg a publikumot, mert a kínai művészeti hagyományban a nyugati értelemben vett színház intézménye csak nagyon érintőlegesen van jelen. Ehhez képest az „óriás tojásnak” is becézett, vízzel körülvett, 12 ezer négyzetméteres titánium-üveg képződményt Paul Andreu-vel terveztették, s a város kellős közepén, a pártközpontnak helyet adó Zhongnanhai-jal átellenben, közvetlenül a Tiananmen tér szomszédságában áll.

wangjing-soho-2.jpg

Wangjing SOHO

A város legkülönösebb, sokak számára legvonzóbb, mások szerint Peking tradícióit végleg leromboló, már-már jellegadó építményei azonban a SOHO csoport nevéhez fűződnek. A kedvenc Parkview Green-emmel szemben is az ő épületeik vannak, komplett negyedet építettek a külföldiek kedvenc gyülekezőhelyeként ismert Sanlitun környékére, s ott van Zaha Hadid igen látványos épületcsoportja, a Wangjing SOHO is. Amivel azonban kétségtelenül a legnagyobbat robbantották, az a kettes körgyűrű mentén épített SOHO Galaxy, szintén Zaha Hadid mesterműve. Előbb láttam, mint olvastam volna róla, ezért meglepetésként ért, hogy tojásoknak, fészekben lévő tojásoknak aposztrofálják a képződményt. Én az első pillanatban elkönyveltem magamban, hogy ezek méhkasok.

galaxy_soho.jpg

SOHO Galaxy

A legnagyobb vitákat kétségtelenül a közszolgálati televízió új központi épülete keltette. A köznyelv csak „Nagy Alsónadrágnak”, „Nagy Jégeralsónak”, vagy aki volt katona, annak „Nagy Molinóalsónak” nevezte el, s köszörülte is a köz a nyelvét mind a látványán, mind a történetén. Amennyire rendkívüli látványt nyújt Rem Koolhaas és Ole Scheeren épülete, annyira közhelyes az építését kísérő hepaj. Talán nincs is olyan rendkívüli épület a világon, melynek megépültét ne kísérték volna tömeges, egzaltált kirohanások, mert romba döntik az emberi, de legalább a nemzeti hagyományokat, kibillentik lelki egyensúlyukból a polgárokat, s különben is korrupció és cimboraság lengi körül az egész építési folyamatot. Itt még ráadásul az átadás előtt tűz is ütött ki az épületben, húzós holdújévi buli keretében. Hulltak fejek.

cctv.jpg

A kínai állami tévé (CCTV) központi épülete

Bármi történt is azonban, a „Nagy Jégeralsó” megmarad nekünk. Pedig néhány hete (2o14. vége) a kínai államfő, a kommunista párt vezetője, Xi Jinping szokatlan beszédben utat mutatott az építészeknek. Nem személyeskedett, nem mutatott rá épületekre, de a kínai média éppen a „Nagy Molinóalsót” azonosította példaként ahhoz az államfői észrevételhez, hogy nem kell hátborzongató épületeket építeni. Hogy milyet kell? Xi általában a művészetekről beszélt, a „morálisan inspiráló” művészetekről, mondván, az legyen olyan, mint „a kék égből jövő napfény és a tavaszi szél, amely inspirálja az elmét, melengeti a szívet, kiműveli az ízlést és kitisztítja a nemkívánatos munkastílust”.

chaoyang-park.jpg

Chaoyang Park Plaza

Jegyezzük meg gyorsan, hogy a kétórás beszéd, melyet Xi egy irodalmi konferencián mondott el, azért keltett olyan nagy figyelmet, mert ilyen fajta ügyekben a kínai vezetők egyáltalán nem szoktak megnyilatkozni. A pekingológusok azóta is azt vitatják lázasan, vajon ez csak egy kisiklás volt, vagy valami újnak a kezdete. Odahagyva most az államfőt, azért azt elmondhatjuk, hogy az említett építkezési és fejlesztési versenyben iszonyatos förmedvények is keletkeznek Kína-szerte. Persze, a nagy számok törvénye értelmében — s ezek a törvények nagyon dúlnak Kínában — muszáj lenni a kormányzati vezetők és az ingatlanfejlesztők között egy egészséges mennyiségű csiszolatlanabb ízlésűnek is.

parkview_green.jpg

Parkview Green belső

Peking viszont tradicionális látnivalói közé egyértelműen felvette a modern építészetet. Az én Parkview Greenem (Winston Shu épülete, mellesleg zöld ház) például önmagában is program, hiszen olyan pláza, amely egyben kortárs képzőművészeti múzeum is. Hihetetlen méretű belső tere igen inspiratív a nagy méretű vagy repülő, függő installációkban gondolkodók számára. Hatalmas falfelületei és intim belső és külső terei azonban nem csak őket szolgálják. Hogy mit láttam benn, nem kell elmesélnem, mert a koncepció szerint időről időre változik az egész, „időszakos kiállítások” vannak benne. Egyébként klasszikus pláza. Mint egész Peking.

Írta: Krajczár Gyula

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása