Lejárt szavatosságú, elégtelen higiéniás körülmények közt tartott, hulladékból újrabedolgozott húst adott el az egyik sanghaji beszállítója a KFC és a McDonald's gyorsétteremláncoknak Kínában - derül ki a helyi híradásokból. VIDEÓ
Az esetet a sanghaji Dragon TV riportja robbantotta ki, melyben a filmesek azt állították: a McDonald's-nak és a KFC-t birtokló Yum Brands-nek beszállító Sanghaj Husi Élelmiszeripari vállalat hamisítja termékeire nyomott címkéit, s lejárt szavatosságú húst ad el frissként feltüntetve. A kétéves nyomozás eredményeként készült beszámoló szerint emellett a Husi gyáraiban nem tartották be a higiéniás szabályokat, egy rejtett kamerás felvétel például földről felszedett hús bedolgozását örökítette meg. Bevett gyakorlat volt az eldobott maradék termékek - így például a rendkívül népszerű Chicken McNuggets - újrafeldolgozása, melyről felvétel is készült.
A szabályellenes tevékenységekről a vállalat menedzsmentje a hatóságok kezébe került e-mailek szerint biztosan tudott, a Yum Brands és a McDonald's előtt ugyanakkor titkolták a gyakorlatot. Ha a cégek megtudnák az igazságot, biztosan felbontanák a szerződésüket - fogalmaz a Dragon TV videóján az egyik dolgozó.
A riportot követően a városi élelmiszer- és gyógyszeripari hatóság a helyszínre vonult, mintát gyűjtött és bezáratta a céget. A két érintett gyorsétteremlánc azonnali hatállyal felfüggesztette együttműködését a sanghaji beszállítóval, a fogyasztóktól pedig mikroblogfiókjaikon kértek bocsánatot. Az esetet a vállalatok saját hatáskörükben is vizsgálni fogják - fogalmaztak közleményükben.
A két cégnek nem ez az első élelmiszerbiztonsággal kapcsolatos botránya az országban. Másfél évvel ezelőtt szintén egy sanghaji beszállítójukat érintő esetben a hatóságok arra mutattak rá: a láncokat csirkehússal ellátó helyi cégek olyan farmerektől vásároltak húst, akik hormonkeverékkel dúsították és tucatnyi antibiotikummal tömték az egészségtelen körülmények között tartott, éjjel-nappal etetett csirkéket. A Yum Brands-ről az is kiderült: éveken át tudott a szabályellenes gyakorlatról, mely ellen nem tett semmit. A cégek jelentős mértékben megszenvedték a botrányokat és a tavaly Kínában kezdődött H7N9-es madárinfluenzát, melyek következtében több mint 10 százalékkal esett vissza profitjuk. A Yum Brands csupán az idei év második negyedévében tudta jelentős mértékben növelni eladásait, ám a mostani botrányt követően az iparági szakértők újabb visszaesést valószínűsítenek.
Forrás: MTI - Sanghaj - Szerencsi Ágnes
Utolsó kommentek