Egy teljesen megrakott konténerszállító hajó halad jelenleg Kínából Hollandiába az Északkeleti-Átjárón, egy olyan útvonalon, amelyen korábban hihetetlenül veszélyes lett volna ez a mutatvány, de most “végre” segítő kezet nyújtott a globális felmelegedés és felolvasztotta azt az “alattomos” sarkvidéki jeget!
Sok jégtörőhajó tette már meg ezt az utat, de a COSCO (China Ocean Shipping Company) 19 ezer tonnás konténerhajója, a Yong Sheng lesz az első ilyen a világon, aki ezzel az útvonallal megpróbálkozik. Néhány éve már az északi-tengeri út nyáron járhatóvá vált, legalábbis olyan hajók részére, amelyek jeges sarkvidéki vizekhez lettek tervezve. Tavaly nyáron egy jégtörő volt az első kínai hajó amelyik ezen az útvonalon hajózott. 2010-ben pedig egy Kínába vasércet szállító norvég hajó volt az első nem orosz hajó, amelyik sikeresen fejezte be ezt az utat.
Nagyobb infógrafikáért klikkelj a térképekre.
Az Északkeleti Átjáró azaz az "Északi-tengeri út" egy tengeri hajózási útvonal, az Atlanti-óceántól a Csendes-óceánig, Oroszország szibériai partvidéke mentén. Az útvonal jó része sarkvidéki vizeken halad és bizonyos helyei régen évente csak mintegy két hónapig voltak mentesek az összefüggő jégpáncéltól. Csak az utóbbi időben vált egész évben hajózhatóvá a klímaváltozás miatt.
Ami az energiafelhasználást és az anyagiakat illeti, kihasználva az északi-tengeri útvonal rövidségét, így 13 nappal lehet csökkenti a hajózási napok számát a Kelet-Ázsiából Észak-Európába tartó hajók számára. A felhasznált üzemanyag vonatkozásában is - ha a 2010-es norvég hajót vesszük alapul - 180 000 dollárt lehetett megtakarítani, mivel a világ tetején haladó hajózási útvonal egy harmaddal rövidebb a korábbinál.
Nagyobb infógrafikáért klikkelj a térképekre.
A Yong Sheng a tervek szerint szeptember 11-én érkezik Amszterdamba, és valószínűleg nem ez lesz az egyetlen kínai tengerjáró aki majd ezt az utat megteszi.
A történetnek van egy "kicsi" iróniája, hiszen azért lehet most ezeken a vizeken rövidebb úton hajózni, mert a megnövekedett fosszilis tüzelőanyag fogyasztás éghajlatváltozáshoz vezetett, ami megolvasztotta az északi-tengeri a jégtakarót.
Forrás: WSJ, Daily Mail
mrbloodbunny · http://mrbloodbunny.blog.hu/ 2013.09.07. 18:36:13
laci_52 2013.09.07. 19:07:47
Egyébként ha az egy főre jutó üvegházgáz-kibocsátást nézzük, az USA sokkal inkább hozzájárul a globális felmelegedéshez, mint Kína...
Mlinarcsik 2013.09.07. 19:34:59
Gábor a Jobbszélső 2013.09.08. 07:19:10