Fel tudsz sorolni legalább 5 kínai márkanevet? Nos, ha nem sikerült, semmi gond. Nemrég egy kutatásból például kiderült, hogy az amerikaiak 94%-a képtelen volt legalább egy kínai márkát megnevezni. De miért is nem ismerünk jóval több kínai márkát?
Ennek történelmi, gazdasági, kulturális és persze földrajzi oka is van. Legelőször is Kína olyan nagy ország, hogy az ott működő legnagyobb cégek többségének a hazai piacra való termelés is busás hasznot hoz.
Másrészt, bár a kínai gazdaság óriási és még mindig többé-kevésbé központilag irányított - valójában rendkívül széttagolt, a helyi tartományok és az önkormányzatok szinte úgy működnek, mint önálló gazdasági egységek. Ennek megfelelően szerteágazó az iparágak és piacok száma, ahol így a rengeteg kisvállalatnak nehéz felhalmoznia annyi tőkét, hogy azt befektethesse egy nagyobb, akár globális marketing kampányba.
Harmadrészt az állami vállalatok (SOE-k), akik a kínai gazdaság 35%-át teszik ki, sokkal kedvezőbb feltételek mellett jutnak banki kölcsönhöz, mint a kisebb vállatok, így kevésbé hatékony működés mellett is életben maradnak. Nem csoda tehát, ha nincs szükségük "igazi" marketingre, márkaépítésre.
PR szakemberek viccesen szokták mondani, hogy a legtöbb kínai nagyvállalati "branding" egy új logo készítését, a kínai "marketing" egy hirdetés elhelyezését a Kínai Központi Televízióban, a "PR" pedig egy újságíró lefizetését jelenti.
Ezeken kívül jellemzően a kínai vállalatvezetők óvatos duhajok, inkább követő magatartást folytatnak, ha marketingről van szó. Először lássuk meg, mit csinál a másik cég, mondják.
Kína legismertebb márkái természetesen dominálják a világ második és leggyorsabban növekvő gazdaságát. Ma ezek a top kínai márkák - bankoktól az élelmiszeriparon át a telekommunikációs cégekig - már nem csak Kínán belül ismertek, de a világ más részein is. A kínai márkák megkezdték világhódító útjukat, gondoljunk csak a Lenovo-ra, amelyik 2005-ben megvette az IBM PC üzletágát.
Vessünk most egy pillantást a korántsem teljes listára, amin a legtöbb név ismerősnek fog hangzani, ha pedig valamelyik mégsem, nem árt azokat megtanulni...
Haier
A Haier egy kínai multinacionális márka, központja Qingdao-ban van. Termékei között légkondicionáló berendezések, mosógépek, hűtőgépek és más háztartási készülékek találhatók. 2011-ben a Haier rendelkezett a "fehéráruk" legnagyobb piaci részesedésével a világon.
Lenovo
A Lenovo a világ vezető személyi számítógép gyártója. Az eladott darabszámokat illetően a 2012-es évben maga mögé utasította a korábbi világelső Hewlett-Packard-ot. A vállalatot 1984-ben alapította egy 11 tervezőmérnökből álló csapat Peking-ben Liu Chuanzhi vezetésével, a tőzsdén 1988-ban jelent meg Hongkong székhellyel. 2005-ben a Lenovo megvette az IBM PC divízióját. Cégközpontjaik az amerikai Észak-Karolina állambeli Morrisville, és a kínai Peking és Szingapúr.
China Mobile
A China Mobile egy kínai állami telekommunikációs vállalat. 2013 júliusában a China Mobile a világ legnagyobb mobilszolgáltatója lett, 740 millió előfizetővel.
Tsingtao sör
A Tsingtao sör Kínai egyik leghíresebb sör márkája, és a legnagyobb kínai sör exportáló is egyben. A külföldre szállítot kínai sörök fele Tsingtao.
Ping An Biztosító
A Ping An Biztosító, Kína egyik legnagyobb biztosítótársasága. 1988-ban Shenzen-ben alapították.
Bank of China
A Bank of China Kína második legnagyobb bankja. 1912-ben alapította a Kínai Köztársaság kormánya. Ez a második legnagyobb hitelező bank Kínában, és az ötödik legnagyobb bank a világon a piaci üzletkötéseinek értékével. Kína bankjai közül a Bank of China a legnyitottabb a világra, ennek a kínai banknak a legfejlettebb a nemzetközi kapcsolatrendszere.
Kínai Központi Televízió
A Kínai Központi Televízió, rövidített nevén CCTV (China Central Television) Kína legnagyobb televíziós műsorgyártó és műsorsugárzó intézménye. Szervezetileg a Kínai Népköztársaság Kormányának alminisztériumaként működik, erős kormányzati befolyás alatt áll. A CCTV első adását 1958. szeptember 2-án sugározta Peking Televízió néven. A CCTV-nek mára 38 csatornája van, és több mint 1 milliárd nézőt tud elérni.
Air China
Az 1988-ban alapított Air China Kína egyik legnagyobb légitársasága. Ma az Air China a világ tíz legnagyobb légitársaságainak egyike. 97 belföldi és 72 nemzetközi viszonylaton repül, közel 500 repülőgéppel.
Huawei
A Huawei multinacionális, mobil- és telekommunikációs eszközöket, hálózati berendezéseket gyártó és infokommunikációs megoldásokat szállító kínai vállalat. A világ 50 vezető telekommunikációs szolgáltatójából 45-öt tudhat ügyfelei között, így a Föld lakosságának egy harmada tartozik a Huawei közvetlen vagy közvetett fogyasztója közé. Kínai székhelyű vállalat, 150 országban 150 ezer dolgozóval.
A Sina egy kínai online média vállalat, több üzletággal, egyebek mellett a Sina Wiebo mikroblog szolgáltatással, több százmillió regisztrált felhasználóval.
Alibaba
Az 1999-ben egy kelet-kínai panellakásban 18 fővel megalapított Alibaba Csoport ma 25 üzletágában összesen 24 ezer embert foglalkoztat, és a világ 240 térségének és országának vásárlóit szolgálja ki. Az alibaba.com a világ legnagyobb online viszonteladói oldala.
A cég internetes kereskedelmi piactere, a fogyasztókat egymással közvetlenül összekötő (C2C), 2003-ban alapított Taobao 500 milliós felhasználói körével és több mint 800 millió listázott árucikkével a kínai e-kereskedelmi piac több mint 80 százalékát tudja magáénak, honlapja a világ 14. leglátogatottabbja, napi 70 millió letöltéssel.
A cégeket a fogyasztókkal összekapcsoló (B2C) platform, a 2008-ban alapított Tmall több mint 70 ezer márkát kínál felhasználóinak. A Taobao és a Tmall teljes bevétele 2012-ben 1.1 trillió jüan (38 trillió) forint forgalmat bonyolítottak le, többet, mint az eBay és az Amazon együttesen.
Ahogy írtam, a külföldön is ismert, esetleg világhírű kínai márkák listája korántsem teljes, sőt évről évre növekszik...
Forrás: The Atlantic, CW, Wikipedia
Utolsó kommentek